Brutoproductiemeters met 2g stoppen eind 2025 waarschijnlijk. Hoeveel heeft u er? welke keuzes kunt u maken? Ik neem u mee.
2g-meters stoppen eind 2025 (?)
Vanaf 2016 hebben veel woningcorporaties zonnepanelen laten plaatsen met brutoproductiemeters. Ecorus, Kieszon, Lens, Sungevity Wocozon, de Zoncorporatie hadden er allemaal een eigen naam voor, maar het is in bijna alle gevallen hetzelfde apparaat: een meter van het bedrijf Xemex uit België. Die meters communiceren via het 2g-netwerk, omdat destijds werd gedacht dat 2g er nog wel een hele tijd zou zijn.
Volgens de huidige informatie van KPN en derden stopt het 2g-netwerk echter per eind 2025 (zie bijvoorbeeld https://www.kpn.com/zakelijk/mobiel/2g-3g-naar-4g-of-5g.) Dit zou betekenen dat er vanaf dat moment niet meer via internet inzage is in de productie van de zonnepanelen in die woningen.
Hoeveel 2g-meters heeft u?
Als eerste is relevant of en zoja hoeveel meters u hebt. Kort en goed is t/m juli 2021 waarschijnlijk 2g, en na juli 2021 is het afhankelijk van de gemaakte afspraken.
- Begin 2021 kwam Xemex met een aankondiging voor meters met een nieuwer protocol.
- Ik heb toen meteen gezegd: doen! 15 euro meer betalen voor een toekomstproof systeem.
- Echter niet elke corporatie/installateur heeft daar naar geluisterd helaas.
Overigens zijn er ook installateurs die zeiden dat ze 4g-meters zouden gaan plaatsen, maar dit stiekem niet (direct) hebben gedaan. Die installateurs zijn dus in gebreke.
Keuzes
De onderstaande tabel geeft de opties, die ik daarna uitwerk.
Optie | eenmalige kost | jaarlijkse kost | kosten in 10 jaar | bewoner moet… | hoe constateren gebreken? | onderhoud inkopen |
1) niets doen | 0 | 0 | 0 | zelf controleren opbrengst | bewoner | reactief |
2a) vervangen productiemeter | 250 | 15 | 400 | opendoen | automatisch | reactief of afgekocht |
2b) vervangen module | 180 | 15 | 330 | opendoen | automatisch | reactief of afgekocht |
3) plaatsen andere hardware | 160 | – | opendoen | automatisch | reactief of afgekocht | |
4) uitlezen bestaande slimme meter van de netbeheerder. | 8 | 3 | 38 | iets tekenen | automatisch | reactief of afgekocht |
Optie 1: verantwoordelijkheid bij huurder neerleggen.
In optie 1 neemt de corporatie geen investeringen. Vlak voordat 2g dan uitvalt, moet de corporatie de verantwoordelijkheid voor monitoring naar de huurder verleggen. Aan huurders zal gecommuniceerd moeten worden, bijvoorbeeld van de volgende strekking:
- Helaas kunnen we uw zonnepanelen niet meer op afstand uitlezen
- Er zit wel een display op de meter, deze geeft de cumulatieve opbrengst. U kunt daar zelf periodiek de opbrengst controleren. Bijvoorbeeld is de stand op 1 februari 1.200 en op 1 maart 1.300, dan is er in de maand februari 100 kWh opgewekt. Als uw opbrengst in de maanden april tot en met juni minder is dan … neemt u dan contact op.”
Het is relevant om na te gaan of de corporatie aan de huurder heeft toegezegd dat men altijd op deze manier zou blijven monitoren, bijvoorbeeld in een akkoordverklaring. Zoja, dan is wellicht een kleine verlaging van de bijdrage op zijn plaats, immers de corporatie verbreekt zijn belofte.
Grote nadeel van deze keuze is dat huurders vaak niet snappen hoe ze moeten controleren. Dit kan leiden tot veel telefoontjes. Ook zullen huurders dit vergeten, en kunnen systemen dus ongedetecteerd uitvallen.
Optie 2: vervanging van de meter of de module
Vervanging van de hele meter door een nieuwe, of vervanging van de communicatiemodule komt op +- 180 tot 250 euro eenmalig. Inclusief het uitlezen van de simcard en de online-omgeving gedurende 10 jaar kom ik op 330 tot 400 euro in 10 jaar. Bij een gemiddelde restant waarde van ongeveer 2.000 euro is dit dus een heel forse investering, die niets toevoegt aan de kwaliteit van het systeem zelf. Het vervangen an sich is overigens heel weinig werk waarvoor geen hoge technische scholing nodig is, 10 minuten voor een module en 30 minuten voor een meter.
De vraag is of huurders hier aan mee gaan werken. Ze moeten er even voor thuis blijven (ik verwacht een tijdsslot van 2 uur). Werkt een huurder niet mee, dan valt men terug naar optie 1.
Optie 3: andere hardware plaatsen, of slimmer inkopen
Gedacht zou kunnen worden aan andere hardware, bijvoorbeeld de monitoringsunit van de omvormer-leverancier in combinatie met een losse 4g-router. Deze monitoring kan een aantal dingen die de productiemeter niet kan (niet alleen meten productie, maar ook status van het systeem doorgeven, en bepaalde foutmeldingen op afstand oplossen door te resetten). Ik verwacht vergelijkbare kosten.
Optie 4: uitlezen bestaande slimme meter van de netbeheerder
De corporatie kan overstappen op een andere manier van monitoring, namelijk via de bestaande slimme elektrameter van de netbeheerder.
Bij die oplossing zijn de belangrijkste kenmerken:
- De corporatie betaalt minder dan 5 euro per woning per jaar. Geen abonnementskosten, geen investering in de woning. Data komen via de netbeheerder en een it-partij (een ODA) naar de corporatie toe.
- De corporatie ziet dan of er stroom wordt teruggeleverd, en zoja hoeveel. Dit geeft een heel goede indicatie van of de installatie werkt. Immers, de meeste woningen leveren 60-70 % van de stroom terug, dus als men de teruglevering weet, weet men ook ongeveer de brutoproductie. Daarbij: veel problemen met pv-panelen leiden tot volledige uitval van het systeem (vaak de aardlekautomaat). Dat wordt dus altijd gedetecteerd.
- De ODA maakt automatische foutmeldingen die naar keuze naar huurder/installateur/corporatie gaan. De corporatie kan bijvoorbeeld instellen dat als een installatie uit gaat de huurder eerst een seintje krijgt, kan hij het niet oplossen dan komt de installateur in actie.
- De huurder heeft geen app meer, maar kan nog wel op de meter de cumulatieve opbrengst zien (zie uitleg bij scenario 1).
- De huurder moet de corporatie toestemming geven voor uitlezen, waarna de corporatie een partij contracteert als ODA
Deze oplossing kan worden ingekocht via meerdere wegen:
- Ik heb dit met een collectief van corporaties aanbesteed, dit is uitgerold, corporaties kunnen hier op instappen. Zie https://www.zonnighuren.nl/slimmemonitoring/. De constructie is dat de huurder de corporatie toestemming geeft, en de corporatie de ODA (in dit geval Greendata, een onafhankelijke it-partij) opdracht geeft. Presteert Greendata niet, dan kan de corporatie direct een andere oda aanwijzen.
- een aantal installateurs biedt dit inmiddels ook aan. Relevant is dat deze installateurs nog niet zo lang ODA zijn. Verder wil men dat de huurder toestemming geeft aan de installateur, en dat de corporatie ook het onderhoud afneemt. Oftewel: de corporatie wordt gebonden.
Relatie met jaarlijkse onderhoudskost
Veel corporaties hebben onderhoud afgekocht middels een jaarlijkse fee. Echter zonnepanelen zijn in principe onderhoudsvrij. Ik begrijp van veel corporaties dat ze de hoge vaste jaarlijkse kost wat beu zijn, en ook niet altijd tevreden over het service-level. Ook willen ze het aantal partijen waar zaken mee gedaan wordt beperken, en dus reactief onderhoud onderbrengen bij lokale installateurs die bijvoorbeeld alle elektra- en/of ketel-problemen oppakken. Als er toch aan de monitoring moet worden gesleuteld, kunnen deze wensen ook meteen worden bekeken.
In scenario 1 (bewoner moet zelf kijken) en 4 (slimme meter) is het sowieso aan de orde om het onderhoud reactief in te kopen.
In scenario 2 en 3 is dit ook mogelijk.
Een aantal corporaties maakt de volgende overstap:
- Overgegaan wordt tot het uitlezen van de bestaande slimme meter in de woning, optie 4 hierboven.
- Het reactief onderhoud wordt ondergebracht bij een lokale installateur.
Onafhankelijk advies
Hebt u onafhankelijk advies nodig bij uw keuzes rond monitoring en onderhoud? Ik help u graag.